Dany Sanz / interviu in exclusivitate

LPM: Pictor – sculptor – make-up artist şi mai apoi profesor. Cum aţi descrie acest drum? Cine era Dany Sanz înainte de 1984?

D.S.: Provin dintr-o familie modestă. Mi-am părăsit locul natal, familia pentru a îmi face un viitor, pentru a îmi construi viaţa. În urma studiilor
mele la Ecole de Beaux Arts din Le Mans, Franţa, mi-am început viaţa profesională lucrând ca pictor şi sculptor. Munca mea în teatru a pus temeliile pentru ceea ce avea să devină MAKE UP FOR EVER într-o bună zi. În timp ce lucram în teatru, am descoperit din întâmplare că puteam picta pielea actorilor! Astfel am început să îi învăţ pe artiştii de make-up cum să facă acelaşi lucru şi am găsit acest mod de a preda, foarte amuzant pentru că nu eram specializată ca make-up artist, soarta aducându-mă în postura aceasta.

LPM: Minunata poveste a fardurilor concepute
în bucătăria dumneavoastră a făcut înconjurul lumii, ne puteţi povesti cum a început totul?

D.S.: În anii 1980 erau produse limitate pentru make-up artişti profesionişti şi cele puţin disponibile veneau în număr limitat de nuanţe. Am avut, de asemenea, un fundal cosmetician, aşa că am început să îmi concep produsele mele proprii pentru studentii şi prietenii mei make-up artişti care doreau să le folosească, în subsolul locaţiei mele situat pe strada La Boetie nr. 5 în Paris (unde este astăzi
magazinul). A fost destul de artizanal. Eu şi elevii mei testam în fiecare zi după scoală formule şi texturi de ambalare în biroul din spatele magazinului. Acest lucru a generat un entuziasm incredibil în rândul studenţilor şi prietenilor mei make-up
artişti, deoarece ştiau ca acest nou proiect îi viza în mod direct pe ei. În acel moment, produsele erau create pentru a fi utilizate de către artiştii mei şi nu pentru a fi vândute către publicul larg. Atunci am realizat că am nevoie să îmi creez marca mea proprie, nu numai pentru a crea produse pentru mine şi studenţii mei, ci şi pentru toţi make-up artiştii din Franţa şi din lume.

LPM: Ce ingrediente ne trebuie pentru a transforma un brand într-o legendă?

D.S.: Este extrem de dificil. Am avut posibilitatea de a crea un brand cu 25 de ani în urmă, când era mult mai uşor decât în prezent şi cred că este din cauza originalităţii din spatele brand-ului (incluzându-mă aici şi pe mine). ªi pentru că nu aveau legatură cu lumea cosmetică, am reuşit să le fac să persiste în timp, cu un nume şi cu tot ce implică el, foarte original la acea vreme, cel puţin aşa cred.

LPM: Cum aţi ales numele brand-ului? De ce for ever?

D.S.: Când am creat MAKE UP FOR EVER, în 1984, cu soţul meu Jacques Waneph, am fost în căutarea unui nume care să ofere o stare de optimism şi să reprezinte valorile noastre. “MAKE UP”, pentru că noi facem doar make-up, nu parfumuri, nu orice alte produse cosmetice. “Professional”, pentru că am creat acest brand pentru profesionişti în primul rând. „Paris” deoarece MAKE UP FOR EVER s-a născut la Paris. ªi “FOR EVER” deoarece dădea un aer de  încredere şi optimism al brandului pe termen lung.

LPM: La deschiderea primului magazin MAKE UP FOR EVER, aţi preconizat succesul pe care avea să-l aibă mai târziu?

D.S.: În niciun caz. Scopul meu a fost de a oferi
o linie dedicată exclusiv make-up artiştilor profesionişti. A fost un lucru destul de greu şi solicitant, dar finalizarea acestei „aventuri” mi-a adus un proiect de succes. Elevii mei străini mi-au oferit posibilitatea de a extinde distribuţia produselor pentru că eu eram foarte ocupată la şcoala de make-up. Ideea deschiderii unui magazin cu o gamă largă de produse îmi părea imposibilă. Fabricaţia produselor, bugetul, cunoştinţele necesare pentru a gestiona o afacere, totul îmi părea imposibil. Mi-a fost teamă de reacţia make-up artiştilor şi de asemenea era şi teama de a-mi pierde reputaţia şi sufletul din punct de vedere profesional, prin vânzarea produselor către publicul larg. Am acceptat oferta şi nimeni nu ştia că, în Paris, am deschis în plus faţă de un magazin în Coreea, un spaţiu de vânzare pentru public. Această situaţie
a rămas confidenţială pentru mult timp, nu am vorbit despre asta. Am repetat experimentul, în Statele Unite. Nu am vrut să deschid la Paris, chiar dacă am avut cereri. Când am început treaba la Galeriile Lafayette şi Printemps, îmi era frică de părerea prietenilor mei din branşă.

LPM: Sunteţi recunoscută şi pentru primul body­painting, realizat atunci când lumea încă se întreba de ce să facem asta. De ce aţi mutat pictura de pe pânză pe corp?

D.S.: Sunt de părere că pictura în sine este destul de rece, pentru că pictam pe feţe inerte. Dar într-o zi, am descoperit că pot face acelaşi lucru pe piele şi m-am gandit, de ce nu aş putea picta şi pe o piele care se mişcă.

LPM: Ce înseamnă pentru dumneavoastră 30 de ani de Make up for ever?

D.S.: MAKE UP FOR EVER este povestea vieţii mele, am creat MAKE UP FOR EVER cu soţul meu Jascques Waneph, iar acum MAKE UP FOR EVER are 28 ani de existenţă şi curând va face 30. Este o mare satisfacţie pentru mine.

LPM: Ce caracteristici trebuie să întrunească make-up artistul perfect?

D.S.: Un bun make-up artist ar trebui întotdeauna să înceapă prin a evalua persoana pe care o
machiază (nu este usor şi nu toţi o fac). Există un aspect psihologic la acest lucru, un make-up artist trebuie să facă un machiaj care să scoată în
evidenţă frumuseţea, dar în acelaşi timp să se potrivească cu caracterul şi personalitatea clientei sale.

În academia MAKE UP FOR EVER, vreau ca oamenii talentaţi cu care lucrez să fie foarte motivaţi şi să aibă o gândire strategică. Eu sunt o persoană cu o astfel de gândire, mi-am descoperit această calitate. Pentru a reuşi în carieră, pentru a ne oferi o şansă de reuşită în viaţă, trebuie să avem o gândire strategică.

În academia MAKE UP FOR EVER, îi invăţăm pe tinerii make-up artişti să îşi folosească aptitudinile la un nivel ridicat profesional. Dacă ai experienţă în domeniu, pe teren cum s-ar spune, atunci ai un mare avantaj. Aici la academie noi le aducem la cunoştinţă angajaþilor noştri toate regulile de conduită ale acestei profesii. Considerăm că este esenţial să se cunoască aceste lucruri şi bineînţeles să se şi respecte cu stricteţe. De asemenea îi
învăţăm să se facă plăcuţi, agreaţi de client. Când îţi doreşti un lucru în viaţă, trebuie să înveţi să te faci apreciat, oricare ar fi profesia, regula este universală. Talentul nu este de ajuns. Este nevoie de foarte multă atenţie şi răbdare pentru a învăţa toate aceste lucruri care sunt necesare în fiecare zi. Într-un alt climat, în internship, trebuie să înveţi, să asculţi părerea altora, să fii diplomat şi să îi respecţi pe toţi cei din academie. Imaginea unui bun make-up artist vorbeşte de la sine prin aceste lucruri, iar satisfacţiile şi beneficiile acestor lucruri nu vor întârzia să apară.

LPM: Ce părere aveţi de make-up artiştii din România?

D.S.: Cunosc câţiva make-up artişti români şi trebuie să recunosc că sunt extraordinari în ceea ce fac, dar muncesc enorm pentru a reuşi în
această profesie.

LPM: Ce sfat daţi tinerilor make-up artişti care citesc Les Professionnel Magazine?

D.S.: Învăţaţi mult, studiaţi mult, este cel mai bun sfat pe care îl pot oferi! Un bun make-up artist
este ca un avocat bun, trebuie să studiezi mult pentru a reuşi.

LPM: Ce produs de make-up consideraţi că este indispensabil pentru o femeie?

D.S.: Din punctul meu de vedere, unul din produsele principale care nu trebuie uitat de nicio femeie, este fardul de obraz. Este un produs esenţial care oferă femeii „tinereţe vesnică”. De asemenea poate fi
folosit pentru a transforma, înfrumuseţa sau chiar masca anumite imperfecţiuni. Pentru un machiaj cât mai natural, fardul trebuie să aibă o culoare cât mai naturală, apropiată de culoarea tenului.

LPM: Ce surprize ne mai pregătesc D.S şi Make up for ever Academy Paris?

D.S.: În fiecare zi mă confrunt cu multe probleme pe care trebuie să le rezolv şi sunt implicată în toate părþile: training, cercetare şi dezvoltare,
comunicare. Fac absolut totul, în colaborare cu
directorii şi echipele lor. Proiectele lor au devenit proiectele mele şi vice-versa. Există multe proiecte aici, încluzându-se fabricaţia produselor, lanţurile de aprovizionare, pieţele de export din Franţa
şi din întreaga lume.